Νέο Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Νέες δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου» ετοιμάζεται να εισαγάγει για διαβούλευση τις επόμενες μέρες το υπουργείο Παιδείας. Την πρόθεση αυτή είχε αποκαλύψει ο υπουργός Κ. Γαβρόγλου πριν από περίπου έναν μήνα μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και σημειώνοντας ότι αμέσως μετά το νομοσχέδιο για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο για την οργάνωση των δομών στήριξης και την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το σχέδιο νόμου αφορά, πρώτον, την αναδιάρθρωση των «δομών υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου», δεύτερον, τους όρους των νέων κρίσεων των στελεχών εκπαίδευσης (διευθυντές εκπαίδευσης, σχολικοί σύμβουλοι κ.λπ.) -οι οποίες κρίσεις θα πρέπει να ολοκληρωθούν πριν από την έναρξη του νέου σχολικού έτους 2018/19-, τρίτον, τις νέες προϋποθέσεις κρίσης και επιλογής των χιλιάδων διευθυντών και υποδιευθυντών σχολικών μονάδων και, τέταρτον, την αυτοαξιολόγηση των σχολείων.
Σύμφωνα με τον υπουργό, πρόκειται για «ένα πολύ μεγάλο και ριζοσπαστικό νομοσχέδιο που θα έχει σχέση με την αναμόρφωση των δομών στήριξης των σχολείων… Αφορά στο με ποιον τρόπο θα γίνεται η αυτοαξιολόγηση των σχολείων, με ποιον τρόπο θα γίνεται η υποστήριξη των σχολείων – γιατί σήμερα έχουμε δομές οι οποίες δεν συντονίζονται με τον σωστό τρόπο».
Διοικητικός έλεγχος
Είναι φανερό ότι το υπουργείο Παιδείας με το νέο νομοσχέδιο θεσμοθετεί μια νέα ιεραρχική δομή επιτήρησης των σχολικών μονάδων.
Τα Περιφερειακά Κέντρα Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕΚΕΣ) έχουν στην ευθύνη τους τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, την επιστημονική και παιδαγωγική καθοδήγηση, την οργάνωση της επιμόρφωσης, την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου των σχολικών μονάδων της περιοχής τους.
Τα ΠΕΚΕΣ ενσωματώνουν τις αρμοδιότητες των ΠΕΚ, των Προϊσταμένων Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, και των Σχολικών Συμβούλων.
Στην ουσία μιλάμε για «μικρά υπουργεία παιδείας», που θα συγκεντρώνουν πλήθος αρμοδιοτήτων και θα παίζουν καθοριστικό ρόλο στη χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής. Εδώ θα κουμπώσουν η περιβόητη «σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας» μέσω των προγραμμάτων επιχειρηματικότητας, η προώθηση δεξιοτήτων με βάση τις ανάγκες της αγοράς, η γενίκευση των προγραμμάτων της μαθητείας.
Επιπλέον, λογοδοτούν άμεσα στο ΙΕΠ για την υλοποίηση της εκπαιδευτικής κυβερνητικής πολιτικής. Αρα έχουμε «συγκεντρωτισμό» όσον αφορά τον πιο σφικτό έλεγχο του κράτους ώστε να υλοποιούνται οι αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση και «αυτονομία» όσον αφορά τη μεταφορά των λειτουργικών, χρηματοδοτικών υποχρεώσεών του στα σχολεία, στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς και την επιβολή ευλύγιστων εργασιακών σχέσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο η αυτοαξιολόγηση και η αξιολόγηση ως βασικό εργαλείο προώθησης των αντιδραστικών αλλαγών επανέρχονται, αλλά μετονομάζονται σε «προγραμματισμό και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου».
Η αυτοαξιολόγηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ. έχει όλα τα χαρακτηριστικά του Π.Δ. του 2013 της κυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ για την αυτοαξιολόγηση των σχολείων.
Προβλέπει: Οι πιθανοί-ενδεικτικοί θεματικοί άξονες τίθενται μέσω σχεδίου προγραμματισμού, το οποίο καθορίζεται με Υπουργικές Αποφάσεις και παρουσιάζεται στα σχολεία με οδηγίες συμπλήρωσης και ενημερωτικές συναντήσεις των διευθυντών των σχολείων από τα στελέχη των ΠΕΚΕΣ.
Ο Σύλλογος Διδασκόντων κάθε μονάδας θα συνεδριάζει τουλάχιστον μία φορά τον μήνα για να φέρει σε πέρας τον προγραμματισμό, τη διαμορφωτική και τελική αποτίμηση της δράσης του.
Το Σχολικό Συμβούλιο κάθε μονάδας (Σύλλογος Διδασκόντων, Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκπρόσωποι μαθητικών κοινοτήτων, με προεδρεύοντα τον διευθυντή) θα συμμετέχει στις διαδικασίες προγραμματισμού και αποτίμησης του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας, διατυπώνοντας προτάσεις.
Ο,τι δηλαδή καλούνταν να υλοποιήσουν οι Σύλλογοι Διδασκόντων και με την αυτοαξιολόγηση του Αρβανιτόπουλου: τυποποιημένες φόρμες, κατάθεση σχεδίων δράσης για καινοτομίες, υλικοτεχνική υποδομή, συνεργασίες με φορείς και τοπική κοινωνία, εσωτερικοί κανονισμοί σχολείων κ.λπ. Και λογοδοσία για τα αποτελέσματα. Κατάθεση των εκθέσεων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα τότε, στα ΠΕΚΕΣ τώρα.
Ολες οι πληροφορίες εστιάζουν σε σημαντική μείωση του σημερινού αριθμού σχολικών συμβούλων. Παράλληλα οι νέοι σχολικοί σύμβουλοι (ή περιφερειακοί συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και επιμόρφωσης – ΠΣΕΕ) θα επιλεγούν πριν από την έναρξη του νέου σχολικού έτους με όρους που θα κόβουν «μόρια» σε όσους κυρίως έχουν διατελέσει σχολικοί σύμβουλοι αρκετά χρόνια.
Προγράμματα και απολογισμοί
Και μετά τη συγχώνευση-κατάργηση όλων σχεδόν των υποστηρικτικών θεσμών, καλούνται οι εκπαιδευτικοί των σχολείων να υποβάλλουν προγραμματισμούς και απολογισμούς στην Περιφέρεια (!), στο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού!
Προς δόξαν της… αποκέντρωσης (!) θα συγκεντρώνονται μερικές χιλιάδες προγραμματισμοί και απολογισμοί σχολείων στην έδρα κάθε Περιφέρειας και θα πρέπει το Κέντρο αυτό να ελέγχει και να κρίνει όλα αυτά και να υποστηρίζει και μερικές χιλιάδες εκπαιδευτικούς των σχολείων!
Κατόπιν όλων των παραπάνω, είναι προφανές ότι στόχος του σχεδιασμού του υπουργείου είναι απλά η μείωση των χρημάτων και των εκπαιδευτικών που διατίθενται για δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου.
Στην πράξη, αυτό που θα γίνει, «για μια χούφτα ευρώ», είναι να μείνουν οι εκπαιδευτικοί της τάξης εντελώς αβοήθητοι, καθώς θα υπάρχουν μόλις δύο δομές σε επίπεδο νομού και μία σε επίπεδο Περιφέρειας για να τους βοηθήσουν.
Το συγχωνευμένο ΚΕΣΥ θα είναι έξι σε ένα και θα εποπτεύει κι άλλο ένα (το πρώην Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του νομού).